Varberg Triathlon - Race Report

I strålande solsken gick Varberg Triathlon av stapeln. En bra arrangerad tävling av Varbergs Sim. Tävlingen går längst med havet och givetvis i havet i min hemort Varberg.

För min egna del var det första gången i tävlingsklass och viss ångest infann sig på morgonen. Mestadels för att jag hade simmat i havet för första gången i år, dan innan. Inte helt optimalt. Dessutom har min simträningen varit pinsamt skral. Men så är det, inget att göra just nu. Däremot älskar jag känslan av tävling och få rejsa.

Nummerlapp var hämtad dan innan så det var bara att rulla ner i lugn och ro till växlingsområdet med grejer. Det var många duktiga triatleter som idag ställde upp såsom Eva Nyström, Ted Ås och givetvis Roosters egna talanger Sebastian Norberg och David Broms.



När allt var klart i växlingsområdet var det bara att knalla över till starten vid Barnens Badstrand. Havet idag hade en temp på 15 grader och det sved till lite gött i ansiktet vid uppvärmningen.
Lagom till start kl 13 började folk knö ihop sig. Pang och det var en rejält stökig tillställning som alltid. Fötter och armar överallt. En bit innan 1a bojen började det lugna sig. Efter första bojen sket sig min navigation då jag var mer på väg till Danmark än andra bojen. Tekniken och trycket i bena var la inget att skryta om heller direkt.

Starten!

Uppgång från vattnet och in på växling



Upp ur vattnet och nu visste jag att jakten på placeringar skulle börja. In i växlingsområdet. Snabbt på med skor och hjälm och iväg med hojen. Kommer ca 250 m när växeln till framväxeln hoppar ut och hänger i vajern. HELVETE!! Varför skulle jag pilla med grejorna samma vecka. Nåväl, pillar in växeln och får göra det under hela cykeldelen. Tryckte på och fick en jämn och fin fart.Riktigt kul bana, lätt kuperad och med nån snäv kurva. Fyra varv gick snabbt! Kommer in i växlingsområdet och på med cykelpjuxen.

Löpning är kul! Foto: Nina Gradin


Solen värmde fint på banan runt fästningen. Foto: Laila Broms



Ajajaj bena var inte riktigt med mig och det sved gött. Första varvet gick bra att använda adrenalinpåslaget, men sen fick jag lugna ner mig. Hittade ett bra tempo på 4:30. Längst med banan var det många Roosters som lyfte fram en med hejarop. Detta gjorde resan riktigt rolig. Solen värmde fint och munnen smakade fortfarande saltvatten. Fick vätat tungan lite granna i vätskekontrollen och sköljt munnen vilket tog bort den värsta eftersmaken. 4 varven runt Varbergs stadsmärke Fästningen gick även de fort och rakan in till mål blev en liten spurt.

Det är kul med rejs!

David Broms och jag. David slutade fyra.

Pappas tröttaste fan tar igen sig mellan växlingarna.


Så totalt sett är jag nöjd. Tävlingen var rolig. Gött väder. Sen att simningen sög och cykeln krånglade är bara en sidosak. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Norrland och Mockträsktempot

Viva La France - Del 2

Rejs report Ironman Nice