Vätternrundan - En kärlekshistoria



12 e gången... Hade någon sagt till mig 2003 att jag skulle rulla Vätternrundan 12 gånger hade jag nog bara smålett och med viss underton av ironi sagt: Visst, så e de!

Att jag dessutom sitter här och inser att årets runda kommer ju bli helt magiskt! Sällan har jag längtat så för att rulla de där 30 milen... igen.

Minns första gången väldigt väl. Åkte upp med ett gäng jobbarkompisar och Vättern skulle avklaras för en klassiker ihop med en kompis. Det var en runda som började kl 2100 fredagkvällen. På den tiden gick starten nere i industriområdet. Vi fick uppleva natten när den var som mörkast. Det kom nån regnskur. Vi stannade i ALLA depåer och åt. Tog oss tid att käka både korven i Jönköping och lasagnen i Hjo. 13 timmar och 40 minuter senare hade rundan avverkats. Jag var fast. Detta var ju döskoj. Trots att jag hade varit vaken i princip 28 timmar vid målgång var det en härlig känsla i kroppen.

Året därpå "lurade" jag med mig farsgubben 59 år då och brorsan 34 år. Vi cyklade ihop hela rundan. Kan nämna att det regnade i drygt 20 mil av de 30. Vi kämpade tillsammans och av någon anledning återvände vi 5 gånger till. Varje år med bättre tider. 
Under dessa år har vi sovit i diverse varianter. Det bästa alla kategorier har varit hos Familjen Högberg.

Nedanför finns det några väl valda kort under åren som varit. Lätt att bli sentimental :-)

Brorsan försöker sova i husbilen

Sova i minibuss går ju också

Far och söner

Regn.... inget ovanligt på Vätternrundan.

 2012 var året då jag anslöt mig till ett gäng för att klara 8 timmar. Min tionde runda i rad. Trots en stor klunga sprack detta pga av ett hellregn av sällan skådat slag strax innan Jönköping och andra småmissar. Vi kom aldrig ikapp förlorad tid och missade med 6 minuter.

10 års trogen tjänst. Då får du guldmedalj.

2013 försökte vi igen med att komma under 8 timmar. Vi fixade sponsorer och bildade "Lapierre Rooster Club". Tränade bra... men fick en motvind på dryga 15m/s ner till Jönköping. Vi kom aldrig ikapp och klockan slutade på 8:07. Grrr.

Roosters vid målgången

Så nu är det 2014 års upplaga. Den 49e Vätternrundan. Hur kommer det att sluta? På lördag kväll vet vi :-)

/Ask


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Norrland och Mockträsktempot

Viva La France - Del 2

Rejs report Ironman Nice