Tjörn Triathlon - Rejs Rapport

Sitter så här dagen efter och slicka såren. Aningen besviken men flera erfarenhter rikare. Ibland går det inte som du tänker och önskar, thats life.

Tanken med Tjörn var att få köra ett längre rejs och ha kul. Således bestämde vi flera under våren att anmäla oss och köra detta lopp. Jag har bara läst positiva saker om det och har länge sett fram emot att uppleva det. På plats var det flera varbergare och ex-varbergare för att kämpa. Coolast var Jogmar som hade raggat till sig en startplats kl 15 dagen innan rejset. Respekt.

Jag och Per rullade upp på fredagens eftermiddag i lugn och ro. Per hade fixat en stuga via sin svåger. En kanonstuga ca 15 min från starten. Bilen lastades på med 2 snygga cyklar och prylar i överflöd.

Rullade upp lite lätt och det tjötades en del om livets tunga frågor tillsammans med lite färdkaffe.

Väl framme rullade vi till nummerlappsutdelningen i Södra hamn. Väl inne i tältet så blev det givetvis lite shopping och så sprang vi på de första varbergarna. Henric, Christian och Liljegren.
Det blev lite diskussioner om bansträckningen och vi passade på att se hur simstarten låg innan Pre-Race mötet.

Pre-Race möte


Efter mötet var det bara "hem" till stugan för lite mat och förbereda alla grejer för morgondagen. Det blev några turer för att verkligen verifiera är allt med nu?? Strax innan 23 kommer jag i säng fullt medveten om att klockan skulle ringa 0505. Natten blev ganska orolig och jag sov av och till hela natten.

Lördagmorgon - Race Day! Aningen sömndrucken skuttade jag upp och möts av Per i köket. Det blandas sportdryck och käkas lite frukost. Grejorna packas in och vi kommer iväg lite senare än beräknat. Vi slapp stressa och hittade en bra parkering. 

Hälge ute på morgonpromenad
 När vi anländer till växlingsområdet har folk börjar inta sina platser. Det blåser ganska bra och det finns inga tendenser till att det ska lugna ner sig. Nåväl det blir en varm och solig dag!



Det kändes bra att som nummer fyra stå där framme med de stora pojkarna. Platsen var lätt att hitta men tyvärr innebar det en längre sträcka att springa med cykeln. Morgonen är är typisk sensommarmorgon lite lätt ljummen. Antalet Roosters och varbergare är flera och det var riktigt mysigt att gå där och tjöta och mingla innan start. Extra kul var det att träffa Alex, en före detta varbergare som numera är bosatt i Oslo. 

Innan avtågningen mot start skall det märkas på ben med ålder och startnummer. Märkningen med ålder ifrågasattes av flertalet :-)

Karavan till simstarten

Några av alla Roosters på plats!

Väl framme vid start blåser det friskt och det är bara att le och se möjligheten.

Racet. Eftersom jag har simmat lika många gånger som jag har fingrar la jag mig längre bak i startledet för Seniorena. Pang starten går och det blir riktigt stimmigt. Kommer definitivt inte in i nån rytm. Allt går i ett blurr och jag kommer ihåg att jag bara försöker ta det lugnt och inte brottas med vattnet. Under hela färden känner jag ett sjögräs som haka sig fast på chipet på höger vrist, aningens irriterande. Efter tag börjar de snabba simmarna i masters komma ikapp och det fortsätter vara stimmigt. Ju närmare vi kommer land desto högre blir vågorna. Dessa är dock till fördel då de driver inåt. Simningen slår inga rekord men genomförs.

Kommer upp ur vattnet och strular lite vid växlingen med strumpor och nummerlapp. Iväg. Tanken var bara: Nu skall det trövas, detta kan jag. Medvind första biten och ligger och myser nånstans strax över 45. Kör förbi cyklist efter cyklist. Banan är ganska trevlig och första 2,5 milen går lätt med kraftig medvind och kantvind. Det är när jag kommer ut på den större vägen motvinden visar sin bästa sida. Detta tillsammans med 2 goa backar suger den lite lätt på krafterna. Andra varvet fortsätter i samma anda och jag jobbar på att få i mig energi. Den där förbannade energibaren smakar gammal kadaver och lägger sig inte bekvämt i magen. När det är dryga 2 mil kvar känns det att benen är trötta och takten går ner lite men ändå fortsätter jag cykla förbi flera stycken.

Precis innan sista svängen upp mot växlingsområdet kör jag förbi en cyklist som sedan får bråttom och skall köra förbi mig igen... då kommer en domare upprulandes och ber mig öka avståndet. Det var bara att snällt följa order. Svänger upp och dundrar in mot växlingsområdet. Växlingen löper på ganska fint och jag känner verkligen att nu skall det äntligen få springas lite!

Men säg den lycka som varar för evigt. Några kilometer in på löpningen känner jag kramperna komma i båda låren. WHAT!! Panik! In med gels. Det brukar hjälpa. Sakta men säkert inser jag att detta kommer inte släppa, bara att härda ut. Varenda steg gör bara ont.

Det svider i låren...

Per med Mia i bakgrunden kämpar på. 

Löpningen var dock rolig på ett sätt. Alla i teamet peppade varandra och visade sina fightingfaces. Goast var Johanna när hon sprang upp jämsides och skämtsamt skulle putta mig. Det gjorde mig lite starkare och jag kunde bara le åt eländet med 2 styltor till ben. Var det något  jag skulle göra så var det att komma i mål. Sista kilometrarna var nog de långsammaste på många år... Men känslan att runda staketet och springa upp för rakan var fantastiskt skönt. Men 2:21 på löpningen är inte okej...

Jag kan inte minnas när jag var så här helt slut i mål. Inte ens efter Ironman var jag så här trött. Mina ben bar mig inte långt innan jag var tvungen att sätta eller lägga mig ner. Per var snäll och hämtade min hoj i växlingsområdet eftersom det var en pers att ta sig till bilen...

Men vilket gäng man tränar med! Mia och Johanna knep 1:a respektive 3:e platsen i dam motion.
Sebbe kom trea totalt. Roosters Lag i stafetten kom 2a, Martin och Lidas med krånglande vader innan start bara gasade på hela vägen. Per som var nervös och mer än virrig på morgonen visade var skåpet skulle stå. Jogmar som på Volley hängde med dunkade in en kanontid. Peter och Emma som spände musklerna och gjorde också grymma tider. En rejäl balja inspiration är ni alla!


Summering:

Tävlings info

Simning00:41:39
Växling 100:03:52
Cykling02:31:27
Växling 200:01:58
Löpning02:18:41

Totalt

Plac. (M/K)300
Placering (Åldersklass)37
Plac. (Totalt)367
Totaltid (Brutto)05:37:35
De kommande dagarna blir det lite reflektion och lite vila innan det är dags för nästa race, Tre Berg!

/Andreas

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Norrland och Mockträsktempot

Viva La France - Del 2

Rejs report Ironman Nice