Bikefit och långrunda

Vilken vecka. Den gick fort, underlättade med några dagars tjänsteresa till Stockholm :-)
Väl uppe i Stockholm hade jag nöjet att träffa A-K och Bjarne från simcoachen.se på hotellet. De var i Stockholm på intensivvecka och bodde på samma hotell. Givetvis sprang jag på dem i gymmet sent på kvällen.

Tisdagkvällen i Stockholm var jag ute och sprang med Joel Evertsson. Joel jobbar i samma projekt som jag och han satsar hårt inför nästa år. Grabben siktar på SUB9 och Hawaii. Kul att höra hans reflektioner på träning och hur han lägger upp det. Kände att jag låg lite i lä med min SUB11 satsning på Kalmar.
Ett konstaterande är att inget kommer gratis och många timmar träning behöver man underkasta sig. Ska bli kul att följa hans framfart i år.

Men veckans höjdpunkt var i fredags! Klas Johansson från Probikefit var i Varberg och gjorde bike-fits. Jag var givetvis inte sen att hänga på för att justera in min hoj. Klas har en gedigen meritlista från cyklingen, bla. var han tränare för Susanne Ljungskog och senast chefsmekaniker i Pro stallet Vacansoleil.

Det var en rent praktisk del som Klas studerande hur mina höfter var och längden på mina ben (vänster benet var något längre). Sedan ställde han mina klossar mer mot mitten av foten. Efter det studerande han min sittställning medans jag trampade. 


Det slutade med drygt 1,5 cm högre sadel. Själva sadeln flyttades fram några millimeter. Styrtappen på 10 skall bytas ut mot en 12a.

Den andra delen var en teoretisk del där Klas förklarade hur trycket skall komma i trampet och rundtramp är ett dött begrepp (när du cyklar plant). Istället för att tänka upp och ner, tänk framåt. Det var en bra diskussioner kring detta och det finns en del teknik att slipa på. Sedan gick vi även genom placering av händer och tänka på att ha avslappnade armar. Efter drygt 2,5 h var vi klara. Mycket bra!


Dagens löppass blev årets hittills längsta distanspass. Kallt och blåsigt men det är speciell känsla att springa i nysnö. Kände mig lite som Rocky Balboa i Rocky V. Känslan att sitta nöjd i bastun efteråt är obeskrivbar.




 Ny vecka stundar! Kör hårt mina vänner!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Norrland och Mockträsktempot

Viva La France - Del 2

Rejs report Ironman Nice