Norrland och Mockträsktempot

Således har en hektisk vinter och vår kommit till sitt slut och en semester samt en tillhörande föräldraledighet startat. Min fru är från Boden och i år bestämde vi oss i våras att våra upp några extra veckor.

Det har varit en avkopplande semester i Norr med besök hos vänner och släkt, god mat och en del löpning samt cykling. Det är fantastiskt skönt att inte behöva stressa mellan alla besök som det annars lätt kan bli om man inte är uppe så länge.





Men efter vila kommer aktivitet. Innan for upp hade jag bestämt mig för att ställa upp i troligen Sveriges Nordligaste Tempolopp, Mockträsktempot. För att ställa upp krävs licens vilket borgade för många duktiga cyklister. Kan väl säga att så var det.

Banan i sig var väldigt platt med dryga 100 hm totalt på 30 km. De backar som fanns var långsamt uppåtgående. Asfalten var också fin vilket gjorde att man kunde slappna av och inte spana efter förhöjningar i vägen. Kilometrarna var fördelade 15km ut sedan vändpunkt och 15km hem. Start i Selet (20km från boden) och vändpunkt vid den allänna badplats Aldersjön.


Kvällen till ära var det en fin kväll. Tempen låg runt 16 grader och mer eller mindre vindstilla även om det var en väldigt lätt motvind på vägen ut. Det var en lättsam stämning och den ena tempohojen efter den andra rullades fram. Jag med mina tempopinnar gjorde att jag saknade tempohojen. Det var cyklister från Team Norrbotten, Piteå CK, Sävast CK och Luleå CK. RCV representerade således Södra Sverige :-)

Snackade lite med Peter som jag har lärt känna under veckorna här uppe. Peter är sekreterare i CK sävast och nära bekant till min svåger. CK Sävast är Bodens cykelförening, bildad för fyra år sedan och har redan  ca 120 medlemmar. Ytterligare ett bevis på hur cykelsporten växer så det knakar! Under veckorna här uppe har jag anslutit till deras söndagspass. En förening med en skön stämning och stor öppenhet.




När startavgiften var betald fick jag startnummer 20 att sätta på ryggen. Min starttid var satt till 19:38. Varje deltagare startade med 1 minuts mellanrum. Tog en uppvärmnings runda för att mjuka benen.

När jag väl stod startklar och tävlingsledaren räknade ner var det med en stor ivrighet jag vill trampa igång. SÅ när jag fick trampa igång var det mer eller mindre plattan i mattan. Min målsättning var att snitta 40km/h hela vägen. Efter en mil började den hårda starten kännas av och jag drog ner lite på tempot nån kilometer innan vändpunkten, lagom tajmat till nerförsbacken.



Bara tröv! Foto: Johan Sandstöm


Nu var det bara att ösa på för fulla muggar. Cyklisten som startade efter mig mötte jag ganska kort efter vändpunkten och tanken på att han hade kört in en minut på mig var för stunden aningens nedslående. Mitt lätt skadade ego tröstades med "han cyklar ju på en tempohoj med diskhjul". Vägen hem kändes lättare än ut och jag körde på så hårt det gick. Nånstans vid 22km blev jag ikappåkt. Hornen växte ut igen och jag vägrade släppa förbi honom. La mig på avstånd en stund och sedan förbi han igen. Dröjde nån kilometer och sedan kom han förbi igen. Med 3km kvar tryckte jag på för att inte bli omkörd. I det läget spelade det ingen roll att han faktiskt hade kört ikapp min minut, det var känslan att inte bli ikappkörd som jag ville ha med mig. Han körde inte ikapp mig heller.

Målgång och nöjd!

Nöjda cyklister efter målgång.


Väl i mål hade jag kört på 44:32 enligt den officiella tidtagningen och mitt mål var uppfyllt. Tiden räckte till en sjunde plats i totalen av de arton startande. Måns som vann fick jag höra var uttagen till landslaget och skulle tävla i Nordiska nu till helgen. Måns trampade runt på 41:02. Imponerande.

Efter målgång var det en balja kaffe och hemmegjord goe kaka till resultatuppläsningen.





Så då var premiären i tävlingssammanhang avklarad i grenen tempo. Jag är inget annat än nöjd med min insats. Många tack till CK Sävast för ett bra arrangemang.




Kommentarer

  1. Bra kört Andreas!!!
    Jag har kört Mockträsktempot på linjehoj det tog mig exakt 47 minuter!
    Så din tid 44:32,7 är riktigt bra!
    Kul att se cyklister från andra delar av landet som kommer och kör vårt 3 mils tempo verkligen kul!
    Välkommen åter!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Viva La France - Del 2

Rejs report Ironman Nice