Vansbro i mitt hjärta!

2 dagar har passerat men vilken helg! Intensiv men ack så rolig! Det blev en far och son helg i kombination med en massa tävlande. Vi tar det från början....

Fredag
Jag och farsgubben började rulla sakta men säkert uppåt landet med en lånad husvagn påkopplad.
Det gick smidigt och vi anlände strax efter lunch till ett mulet men varmt Vansbro.
Då säger jag: Tack! :)


Framme vankades det lite mat, nummerlappshämtning, inköp av nya simglasögon samt en rejäl dos uppladdning!

Som äkta campers vi är lagade vi till maten i husvagnen. 
Farsgubben njuter av en vällagad schnitzel!

Lördag och Vansbro Triathlon!
Vaknar pigg och utvilad kl 0800 och spanar ut genom fönsret, inget regn! Kollar vädret i mobilen. Liten risk för regn, gött! Det befarade åskvädret och ösregnet kommer inte idag!

Käkade frukost i lugn och ro. Vid 0930 började jag rulla med cykeln mot starten. Farsan tog resten av grejerna och vi möttes upp vid starten.

Min plats hamnar strax intill en lyktstolpe vilket innebar ett bra riktmärke när man sprang upp förvirrad frpn vattnet.

Det är viktigt att allt läggs på plats!
Av en ren slump hamnade jag precis jämte den enda personen jag kände som skulle köra racet, Alex. 
Alex var med i SUB8 satsningen vi hade på årets Vätternrunda och är slipad triatlet.
Jag och Alex tjötar lite om dagens kommande äventyr.
Klockan gick tävlingsledaren Clas Björling igenom reglerna för dagens samt hur skiftena är anordnade runt startplatsen. Clas har numera lagt tävlingsbiten åt sidan men innehavare av det svenska rekordet på Ironman distans, 8:15h.

Halvtimme kvar till start och en skräckblandad förtjusning börjar infinna sig. Det är något speciellt att blicka över alla män och kvinnor som skall kämpa en hel dag. Alla märkliga varianter av cyklar och framförallt kläder.
Sista förberedelserna och på med våtdräkten.
Det börjar bli knökat!
Dryga halvtimmen kvar till start börjar vi knalla ner mot starten. Krängde över våtdräkten kläderna under. Vattnet låg på dryga 17C. Värmde upp lite lätt och allt kändes fint.

Notera de väl ansade pollisarna :)
Klockan 12:00 går starten. Helt plötsligt kokar vattnet. Det simmar folk överallt, det sparkas, det knös. Helt enkelt en riktigt go och typisk start på en triathlon tävling. Kommer in en bra rytm och första halvan simmas i lätt motströms för att sedan vända och bli medströms. Sista hälften hittade jag en tjej som jag kunde ligga strax bakom och tugga på. De 1900m avverkade utan större problem.
Kööööörrr!
Upp ur och vattnet och lyckas med konststycket att drämma in stortån i asfalten. Men pumpandes av adrenalin försvann smärtan under T1. Bytet gick någorlunda snabbt. Noterade kort att Alex inte hade kommit upp än.
Snabbt och blött byte.

Skynda, skynda upp på cykeln
Nu skulle det cyklas 90km. Väl ute på banan var det bara att tugga på. Banan var väldigt slät vilket bjöd in till ett hyfsat tempo. Ut till vändpunkten var det lätt motvind som givetvis kompenserades på vägen tillbaka.

Efter första varvet hade Alex kommit ikapp och körde förbi. Låg ett tag bakom men efter andra värvningen körde jag förbi. Hittade en herre att ligga bakom och jaga på avstånd. Du är ju tvungen att hålla minst 12 meters avstånd.
Varvning på cykel


Langning av godare dryck
 Sista biten in mot mål drar jag ner på tempot för att ladda benen inför avslutande 21km löpning. Alex ligger mig i hasorna och jag vet att han är stark löpare. Mycket riktigt. Efter drygt 3 km passerar Alex mig och håller avståndet. Rent krasst avverkade första milen helt ok. Men andra milen tappar jag tempo något fruktansvärt. Det börjar nypa lite i låren och mera löpträning innan hade nog inte skadat :) Tappar drygt 20 placeringar sista biten.... 
Run Forrest, RUN!
 Men efter lite mer än 2 timmar springer jag in på raksträckan. Vilken känsla. Kroppen är trött, knoppen är trött. Inne i mål möts jag av Clas och får en segerkram. Impad av Clas att ta emot alla triatleter i mål.
Ett glas sportdryck och banan samt en läcker tröja var priset denna tävling :)
Givetvis fick jag en bamsekram av Farsgubben med som tålmodigt stått och hejat på hela vägen. Mycket värt!

Go och glad!
 Efter målgång kände jag ett viss illamående och var tvungen att ligga ner en stund. Det varma tallriken Thaimat var bara att glömma i det läget.

Men sluttiden på  5:41 är jag nöjd med. Hade målet 6 timmar och det var ju en viss marginal :)

Kvällen till ära blev det en kebabpizza och en kall. Få gånger det smakar så bra! :)

Söndag och Vansbrosimningen!

Efter en natt med kompressionskläder så var kroppen faktiskt hyfsat fräsch. Vätskebalansen var inte riktigt hundra men inga skav eller tyngre träningsvärk.

Min start var 13:48 så det var absolut ingen stress inför mitt 6e Vansbro. Kom fram till att nästa gång jag simmar blir det guldmedalj! :)

Lagom till start börjar det tokregna och omkädningen blev en våt historia. Farsan huttrade lite under paraplyet. Nytt för i år av starten då tidtagningen började när man gick ner till vattnet. Alltså ingen panik i starten som tidigare. Ett bra intiativ av Vansbroledningen! Funkade klockrent! Kunde börja mata direkt och de första 2km gick göör smidigt. Sista biten in till mål var det en del zick zackande. När jag drämmde handen i tidtagarplattan så var det avverkat på 55min. Nytt PB och faktiskt första gången jag crawlade hela vägen. Gött!

Nöjd och blött!
Summering
Nöjd med min första HIM och nöjd med det nya PBet i simningen. Nu blir det löpa bättre och smartare så jag får in steget till Triathlon tävling!

/Andreas

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Norrland och Mockträsktempot

Viva La France - Del 2

Rejs report Ironman Nice