Ironman Jönköping 70.3

Det har gått en vecka sedan premiären av Ironman 70.3 Jönköping avklarades.
En Triathlontävling på halva Ironman distansen. 1900m simning, 90km cykel och 21km löpning.
Tävling som numera ägs av Ironman håller därför en specifik klass och prislapp därefter.

Fredagmorgon packar hela familjen in sig i bilen och rullar upp till Jönköping. I Jönköping skall vi bo på Hotel Savoy. Ett hotel mitt inne i stan, bra pris och grym service! Rekommenderas varmt. vid inchekningen får vi ett större rum vilket underlättar när väskor, barnvagn och cykel skall in i rummet.

Bananpaus på hotellet

Direkt på fredagen hämtar jag nummerlappen. Som seden är på en Ironman tävling får vi en ryggsäck av modell mindre. Vid 16 går jag på prerace-mötet. Mycket pepp och infon som ges är densamma som i papprena. Jag lyckas även tappa ena linsen och all blderna som presenteras är halvsuddiga.



Nåväl, efter att ha slängt på mig glasögonen efter mötet vankas middag och tidig sänggång. Sömnen är  A och O innan tävling!

Lördagen startar med en superb frukost och sedan ett test av simbanan. På vägen springer jag på en annan varbergare Rasmus som redan simmat. Lite chitt chatt och ett lycka till. Simbanan, en helt perfekt bana i munksjön mitt inne i stan. Vattnet ligger lugnt och vattnet är behagligt tempererat.



Efter simningen springer jag på Sebastian som tävlar i proffsklassen. Alltid kul att snacka med Sebbe som satsar allt på triathlon just nu. givetivis siktar han högt under tävlingen.




Resten av Lördagen går i lugnt tempo. Knallar runt i stan och ett varv i Ironman merch affärent. Springer på Världsmästaren från 2013, Fred van Lierde och tar ett kort. Innan kvällsmiddagen slänger jag in cykeln och påsarna till växlingen samt att vi tar ett bubbelbad.


RaceDay!

Vaknar tidigt, redan 0530. Inte självmant utan av en liten röst jämte mig som tycker det är dags att vakna.
Vi äter frukost ihop och sedan knallar jag bort till växlingsområdet för en sista check.
Det blåser en del och är en småkylig morgon. Uppvärmning kan ske i kanalen till munksjön. Hoppar den uppvärmningen och värmer på land. Det sjungs nationalsång och sedan skickas proffsen iväg. Jag får en lycka till kram av min bror och far som också är på plats idag och hejar.



Starten sker rullande vilket skapar ett lugn. Jag hittar ett skönt tempo direkt och simningen rivs av utan större konstigheter. Banan är i särklass en av den bästa jag simmat!

Väl uppe ur vattnet väntar en lång löpning på 500 meter till växlingsområdet. Ett i särklass längsta växlingar jag sprungit :-)



Väl där går det hyfsat snabbt i ombytestältet. Underbart nu väntar min grej, cykel!! Jag drar iväg i ett behagligt tempo och swischar förbi cyklister efter cyklister. Det blir så när man inte kan simma snabbt. Redan efter 6km kommer banans längsta och brantaste backe. Växlar ner och matar på i tempoställningen. Efter detta är det en böljande bana hela tiden. Efter 2 mil kommer det lite regn som krydda till blåsten som är. Upp och ner. Det gäller att lita på hojen och sin teknik nerför. Jag fortsätter att köra förbi folk. Swisch swisch.



Benen känns guld och jag kan trycka på hela tiden utan dra på mig mjölksyra. Trycker i mig en bar och lite sportdryck. Mumma. Efter 50 km planar banan ut och jag inser vad tråkigt det är att ligga platt och trycka :-)
Vi kommer in på kända marker, vätternrundan och bilden från årets vätternrunda dyker upp. Det ger energi!

In på växling. Nu skall det springas. Tittar på klockan snabbt. Det kommer bli tufft att klara SUB5, kanske skall nöja mig med 5.10? Äh ut på löpningen och ser hur kroppen reagerar. Snabb växling, så snabb att jag springer fel väg ut, ett sus går bland publiken. Jag höjer min hand för att säga: bjuder på den! Får applåder när jag vänder och springer rätt :)

Hinner knappt ut från T2 när några välkända ansikten applåderar och hejar! Underbart!!
Benen svarar och kroppen känns bra. Nu sparkar vi igång dieseln. Kommer 2 kilometer men sen måste jag kissa. In snabbt och pressa ut det som finns. Ut på banan och jag ser Håkan mötandes! Heja heja! Forsätter och vänder vi första punkten, på vägen tillbaka in i stan ser jag Pär och hejar! Inne i stan väntar Familjen som hejar och det ger energi. Nu kör vi. Tar en snabb mugg enerigdryck. Det börjar regna.


Efter 9km kommer ryckningarna i nedre delen av låret. Aldrig! Jag skall inte låta krampen komma. In med Clifbar bloks och energidryck vid nästa depå. Krampen släpper. Tittar på klockan igen och inser att jag håller bra tempo. Jag kan ha chans på 5 timmar. Kanske skall öka lite lite grann bara? Sagt och gjort. Trycker på lite. Sista milen är bara kul. Jag har aldrig upplevt ett sådant gensvar från benen.

Åsa Lundström slutade 2a!




Hejar på klubbkamrater, hejar på publiken, Vinkar till familjen. Jag kan klara 5 timmar. Sista kilometerna springer jag för allt som finns. Ingen ide att glo på klockan.

In på röda mattan och jag vet att jag kommer klara det! Armarna i luften, publiken applåderar. I mål vänder jag mig om. 4;56! Woho!







Småsnackar med Pär som sprang in på grymma 5:03!

Summering
Gör ett bra lopp och tävlingen håller hög klass! Stor eloge till Jönköping.

Swim: 37:08
T1: 6:01Bike 2:28:05T2: 2:32Run 1:42:59Overall 4:56:45

Total 258, AG 43.

Kram på er!
/Asken


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Norrland och Mockträsktempot

Viva La France - Del 2

Rejs report Ironman Nice