Monarkjävel - en balanserad hatkärlek

Med lite reflektion från 2016 och en analys vad det var som gjorde att jag höjde mig ett litet extra snäpp så är det min kära Monark 828. Tidigare hade jag harvat på min trainer. Trainer i all är men att mata stabila stålwatt.... det gör ont... på riktigt. Jag vågar påstå att den är det mest viktigaste verktyget under vinterhalvåret.

När du skaffar dig en monark inser du att det finns en subkultur. På samma sätt som Swift har börjar växa för alla som älskar sin trainer har det sen länge funnits en undre värld i Monarkvärlden. Folk pimpar sina monarkare, namnger dem (min heter Dr Fritz för info), strippar dem. De mer modernare monarkhojarna gör det möjligt att koppla upp den till raspberry pie och få ut all slags möjlighet tänkbar data. Det delas träningspass och jämförs watt. Varje vinter anordnas kompiskampen där du under 20 minuter skall piska dig själv. Det räknas watt per kilo och jämförs utveckling mellan varandra. Vinnaren vinner fina priser.

Min egen monarkjävel hittade jag på ett cykelforum på Fejjan. Det hade varit i en annan elitcyklist ägo tidigare och nu ville han inte sen den längre :-) Jag fick tillochmed en garmin kadensmätare på köpet. Jag valde specifikt modellen 828 för att få viktpendeln. Har jag koll på vikten så kan jag med hjälp av en kadensmätare räkna ut effekten. Vikt x Kadens = Effekt.

Nåväl, hösten 2015 började med att strippa ner Monarken så mycket som möjligt. Bytte styre, fick en justerbar sadelstolpe av en god vän, slängde på tempopinnar, bytte vevparti så det blev samma som på racern. Skapelsen var klar.

Vinkelslip!!

Isärplockad!!

Den andra ingridiensen till att få ett lyckat förhållande med din Monark är att ha ett bestämt pass. Annars blir det mellanmjölk. Det blir som att måla huset utan att skrapa bort färgen först. Det kan kännas bra för stunden men inte bra i längden. Det blir dessutom EXTREMT tråkigt!!!

Att du vet om dina pulsvärden innan underlättar. Det menar jag maxpuls och tröskelpuls. Med detta kommer du långt. Vet du sedan dina värden rent effektmässigt ännu bättre!

Mina favorit pass är tröskelpass. De där som naggar på gränsen till mjölksyra. Helst långa och dryga.

Exempel:

Nedan skall genomföras på tröskelpuls. Gränsen till mjölksyra. Syftet är att lyfta din tröskel så du kan dunka högre effekt längre. Din kadens (varv per minut) skall ligga 80-90.

5 st 8 minutare med 2 minuter vila. Betecknat 5 x 8/2.
2 alt. 3 stycken 20 minuter med 5 minuter vila. Betecknat 2 x 20/5.
2 stycken 40 minutare med 5 minuter vila. Betecknat 2 x 40/4.

Maxpuls pass! Kör skiten ur dig. Kadens 90-100.

10 x 2/2
20 x 40/20 (40 sekunder brutalt, 20 sekunder vila)
20 x 1/1

Eller klassikern "norska fyror".
4 stycken 4 minutare på max, 4 minuter vila.

Styrkefyror är en av mina favoriter. Tungt motstånd i fyra minuter och kadens på 50-60. Mjölksyra i benen som heter duga.
6 x 4/2 eller 8 x 4/2

Sen har vi kungen av Monark. Din egna darth vader, monarkens svar på Dementorer som suger ut din själ...  Lunkans stege, döpt efter Mattias "Lunkan" Lundqvist....

Lunkans helvetes stege finns i 3 kulörer. Jobbigt, Aphårt, Grisfest.

Tid och valfritt effektmotsånd.
16 min 300 310 320
4 min 360 370 385
1 min 450 465 480

Vila 10 min, gör det EN GÅNG TILL!!

Sjung och var glad, Lycka Till!



/Asken

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Norrland och Mockträsktempot

Viva La France - Del 2

Rejs report Ironman Nice