Going ultra...

Sakta men säkert så kan jag börja räkna ner dagarna till sommarens största äventyr, UltraTri Sweden.
Överlag går träningen framåt. De där timmarna som skall in på banken staplar sig stadigt. Träningen kommer sakta men säkert gå mot högre intensitet.

Veckans som varit har kretsat en del kring mitt ultraäventyr.

Hedin Bil

Till sommarens äventyr kommer jag få hjälp med transport av Hedin Bil i Varberg. Detta är jag mycket tacksam för så mitt team kan resa säkert och bekvämt.

I samband med detta blev tillfrågad att vara med på engagemanget "Life of an athlete". Fantastisk kul och välarrangerad afton där det visades upp vackra cyklar och bilar, bjöds på burgare och fina erbjudanden på kläder. Kvällens stjärna var allas våran supertriatlet Åsa Lundström som höll en föreläsning om sitt liv som proffstriatlet. Efter detta var det en skavlan inspirerad paneldiskussion om träning med Åsa, Niklas Gustavsson (cykelproffs i Team Tre Berg) och mig. Stort tack Hedin Bil för en grym kväll!

Foto: Hedin Bil.




Ultraintervaller

För att testa mig själv och träna på det där pannbenet som behövs i sommar hade jag sen ett tag tillbaka planerat in såkallade Ultraintervaller. Konceptet har funnits sen länge i ultralöpningen och är ganska enkelt. Du skall under ett dygn springa en mil eller en timme var tredje timme. Således kommer du springa 8 ggr. Jag valde att spring en mil var tredje timme med start kl 16. Jag bjöd samtidigt in mina vänner att ansluta. Jag säger bara Herregud! Att så många hängde var fantastiskt kul! Dessutom var jag inte den enda att genomföra alla 8 utan även Morten Stig gjorde jobbet och fixade det!


Etapp 1, Klockan är 16. Solen skiner och löpturen känns lätt. Att springa i kortärmat och shorts sätter standarden för dygnet! På bilden Morten och Fredrik som anslöt. Fredrik sprang från stan och fick 4km extra :-) Morten gjorde sin första med oss för att sedan göra resten hemma ute i Dagsås. Väl hemma är det full mundering med kompressionskläder.
Etapp 2, klockan är 19. Oscar och Sara dyker upp tillsammans med Fredrik igen. Njuter av en skön mil i solnedgång. Underbart. Väl hemma väntade bananpannkakor med jordnötssmör.

Etapp 3, klockan är 22. Oscar gör sin andra, Fredrik gör sin tredje och Per ansluter. Kyligare ute och vi börjar få konstiga blickar från folk som undrar vad sjutton vi gör ute och löper en lördagskväll. Kroppen känns fortsatt bra trots en kort powernap.

Etapp 4, klockan är 01. Nu börjar det kännas. Kroppen vill sova. Jag har själv bara blundat 15 min eftersom kroppen är alldeles för mycket uppe i varv. Oscar ansluter åter igen och Torgny dyker upp för nattskiftet. Möter många som varit på AW och får forsatt många blickar varav en polisbil som funderar ett varv på vad vi gör.


Etapp 5, klockan 5. Nu är det tungt. Somnade en timme svettig och go, vaknade lätt förvirrad när klockan ringde. Varenda cell i hjärnan sa: Gå lägg dig och sov! Knatade upp bytte om och ignorerade. Tungt tungt. Kroppen var sleten och nattens mörker gjorde sig påmind. Tur att Torgny väntade! Vi tog oss runt i ett tyst Varberg. Det blev ett pass i stilla frid. En tyst stad och fågelkvitter. Månen lyste vackert. Snittfarten var den långsammaste men vem bryr sig? Väl hemma började familjen vakna till liv igen efter natten.

Etapp 6, klockan är 07. Möts av ett härligt gäng morgonpigga! Torgny dunkar sin tredje, Kribban kör sitt planerade pass samt Mia och Johanna som skulle fortsätta ett varv till efteråt. Solen är framme och kroppen känns lättare. Vaderna börja bli stumma men det trummar på. 

Etapp 8 och klockan är 10. Sara ansluter igen! Peter och John hänger på i denna allra näst sista timme. Jag fick tillochnmed väckningsservice av John innan :-) Känslan i kroppen är bra, huvudet är mosig och lätt dimmig. Jag vet inte vad det var men denna omgång var den snabbaste! Helt otroligt.
  
Slutet är nu nära. Kroppen skall runt den sista och uppladdning med intend för att väcka kroppen.

Etapp 8, klockan är 13. Janne möter upp och det blir en behaglig runda med gott tugg, lätt mulet.
Känslan att klara det var hur go som helst! Farsgubben (familjens överhuvud) dök upp när vi var klara och gratulerade. Kroppen mör, huvudet tömt. 



Som en målbild hade jag lagt fram en snickers som jag skulle ta till en balja kaffe ... den var go :-)

Kuriosa... under detta dygn åt jag en lättare middag efter första. Sedan var det stort sett bananpannkakor och turkisk yoghurt. Drack sportdryck, intend, kaffe och vatten. Jag sov kanske effektivt 2,5 timme. Mest powernaps.

Nedan ser ni starttid, tid, km, hm samt snittfart

lö, 2017 apr 8 13:01
1:00:04
10.15
62
5:55
lö, 2017 apr 8 9:59
56:49
10.21
62
5:34
lö, 2017 apr 8 6:59
1:01:32
10.27
60
6:00
lö, 2017 apr 8 3:58
1:01:54
10.18
63
6:05
lö, 2017 apr 8 0:57
1:01:33
10.27
63
6:00
fr, 2017 apr 7 22:00
59:56
10.23
64
5:51
fr, 2017 apr 7 19:00
58:15
10.21
57
5:42
fr, 2017 apr 7 16:01
57:36
10.17
65
5:40

Over and out!
/Asken

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Norrland och Mockträsktempot

Viva La France - Del 2

Rejs report Ironman Nice