Mjölksyra och maxpuls!

Nu börjar det! Idag var jag på Aktivitus och testade hur jag ligger till för tillfället.
Totalt sett är jag nöjd. Det visade sig att jag hade ett VO2 max som var mycket bra sett till referensen. Snäppet ovanför var utmärkt så det finns en del att slipa på :)


Anledningen till besöket var dels att på papper få fram mina pulszoner så att jag kan "kontrollera" mjölksyran i kroppen. Med detta som underlag kommer Mattias på aktivitus ta fram en plan för mig så att jag kan vara så stark som möjligt när det är dags för Vätternrundan. Som sagt, nu börjar det!

Testerna visade att jag var seg som det heter. Jag kan jobba ganska länge på jämn belastning. Kommer det dock en höjning (typ backar) och jag ligger nära gränsen kommer mjölksyran attans snabbt och förstör... Gränsen för detta skall alltså flyttas fram alltså. 

Själva testena var inte super avancerade. Första testet var ett mjölksyratröskeltest. Jag skulle mätas på min aeroba och anaeroba tröskel, fettförbränningskapacitet samt max- och återhämtningslaktat och få fram pulszoner.

En testcykel och en pulsmätare. Sedan var det bara att trampa på medans watten höjdes. Emellanåt stack testledare Patrik mig i fingret för att läsa av. Till slut var jag helt tömd...

En stund efter detta gjorde ja ett så kallat Wingate-test. Testet är till för att mäta ens maximala effektutveckling.
Jag fick spinna upp i en kadens på 170 och sedan släpptes det på tyngder för att bromsa och gällde bara att forsätta trampa så hårt som möjligt i 30 sekunder.

Efter testerna satt jag och Mattias Lundkvist ner och pratade om hur vi skall rikta in träningen för SUB8.
Så under nästa vecka kommer ett program, kommer bli spännande!!

Mer info hittar du på: http://www.aktivitus.se


Nåt helt annat... gillar nytänket i detta nya arbetsplatskonceptet som En Svensk Klassiker kommer med!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Norrland och Mockträsktempot

Viva La France - Del 2

Rejs report Ironman Nice