Målsättning och Motivation!

Vad driver dig att träna länge och hårt?
Vad driver dig att inte ta en genväg när du tränar?
Vad driver dig att inte lägga dig i soffan när du kommer hem?

Djupa funderingar. Vissa dagar finns bara ingen motivation till att orka träna, vi vill prioritera annat helt enkelt. Det är gött att lata sig och tumma på "måsten".

För min egna del måste jag ha mål. Klara enkla mål som inte är luddiga. Dessutom måste jag påminna mig själv om dessa mål, ibland varje dag.

Mål men .... Varför?

Det finns många sätt och metoder med målsättning. Mitt råd är håll det enkelt. Det är lätt att vara överambitiös och tröttna på vägen.

För att vara förklara det grafiskt se bild nedan. Börja bakifrån med: Varför? Varför vill du träna/tävla?
Om du inte kan övertyga dig själv varför du gör något, så kommer du inte bli motiverad. Fråga dig själv varför 5 gånger så kommer du till "rotorsaken".

När du vet Varför så sätt ditt huvudmål! (första ringen) Grunden. Jag skall springa en mara eller jag skall droppa 5 kg osv.

Det är viktigt här att du vet:
Vad skall du göra? 
När skall du genomföra det? 
Hur skall du göra det?

Va inte luddig! Mål som :Jag skall se snyggare ut eller jag skall ha bättre löpteknik... funkar inte.

Klar? Bra. För att komma dit, sätt delmål.
På samma sätt som med huvudmålet måste du veta Vad, När, Hur.
Delmål är grymt viktigt för att du skall orka hela vägen! 
Framförallt skall du belöna dig när du är klarat av ett delmål! Kanske nya löparhandskar eller varför inte ny gps-klocka? Kan då tyckas att belöningen skall ligga i paritet med insatsen :-)

Den sista ringen är önskan. Vi har alla en utopi vad vi vill nå. Ett riktigt tufft mål. Detta målet ligger 5 år eller längre framåt och skall fungera som en motivations-injektions-pump. Nån gång, nån dag.

När du har allt detta klart så har du en bra grund. Börja nu påminna dig själv varje dag om ditt mål och Varför! När du tänkte slänga dig i soffan så tänk: Varför och vad är mitt mål??
Ett tips är att ha en bild på kylskåpet som påminner dig. En positiv bild som väcker inspiration! Kanske ett bild på dig själv eller ett lag eller kanske bara en text: Varför! :)

Lycka te! 
/Andreas


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Norrland och Mockträsktempot

Viva La France - Del 2

Rejs report Ironman Nice