Race rapport Vattenfall Cyclassics

Nu har det gått dryga veckan sen Cyclassics i Hamburg. Vad skall man säga? Grymt, roligt, häftigt... Det går inte att beskriva du måste köra det själv för att fatta :-)

Resan började lördag morgon när 3 minibussar packade med fina cyklar och starka cyklister rullade ner till Hamburg (nåja 2 till en början eftersom den 3e hade lite otur) via Helsingör och Puttgarden. Väl i Tyskland blev det ett litet stopp för inköp av god dryck.

Nere i Hamburg väntade strålande väder. Efter incheckning på hotell blev det att hämta ut nummerlapparna. Det visades sig att jag hade blivit placerad i C gruppen eftersom jag seedade mig förra årets bedrövliga tid. Vill ni veta anledningen får ni läsa förra årets blogginlägg rörande cyclassics :-) Övriga i gänget hade hamnat i A, B och E.

Mässtälten på torget
Mässtälten på Jungfernstieg

Kvällen till ära blev det Pasta party som min kära arbetsgivare bjöd på. Gott käk och god dryck samtidigt som den stora båten Queen Mary 2 gled förbi.

Queen Mary!

Innan läggdags gjordes de sista justeringarna på hojarna och sedan var det bara dra på sig kompressionskläderna för lite välbehövlig skönhetssömn.

Älsklingen precis jämte sängen

Söndag - Rejsdäj! 

Tidig uppgång och ner till frukosten i full mundering.
Jag och brorsan delade rum och det blev lite lätt stressigt...
0735 skulle C gruppen starta och givetvis var hela gänget nere i god tid för att inte slippa stressen. Hängde på styret och betraktade gubbarna och gummorna runt omkring mig. Det blev ganska snabbt uppenbart vilka jag skulle ha ett extra öga på. Helt plötsligt började cyklisten jämte mig att gorma. Han hade fått punka, taskig tajming... Dock hade han en kompis som bytte slangen rekordsnabbt. Imponerande.

Startfållan 
Startfållan

0745 släpptes vi iväg. Jag visste att jag var tvungen att härda ut ett gristempo de första 3 milen. Mycket riktigt. De starka Pöjkarna började ånga på och det var bara att visa framtänderna.
Under färden kände jag hela tiden att kroppen svarade och det var en go känsla! Det gick fort och vi började plocka upp folk i både B och A gruppen. Dock blev jag frustrerad när vi började komma nånstans runt 7 mil och ingen riktigt ville dra. Jag var framme hela tiden men ett tag där var kanske 9 gubbar men en orm bakom med 70 gubbar...


En viss irritation infann sig och till slut kom vi äntligen in i Hamburg och de som körde 10 milaren vek av. Då hände det något. 

Vi började faktiskt att få igång en belgisk, gött! Men säg den lycka som varar för evigt. Farten började gå ner igen... Då blev jag less och cyklade förbi klungan och la mig längst fram för att få upp farten. Sällan har jag hört så många tyska svordomar... Med mig magra skoltyska fattar jag att farten var för hög... Insåg då att det bara rätta in sig i ledet. Det finns inte en chans att jag dra själv i vinden.
Med drygt 2,5 mil kvar kom vi till de sista backarna. Dessa har jag tidigare uppfattat som rejält jobbiga. I år kändes det som jag passerade dem med lätthet! Go känsla.

Vi blev 4 st som bröt oss loss och grisade loss rejält de sista milen.
När vi kom ner för backen stod det tjockt med folk i en nittio graders kurva som hejade som tokar. Snacka om gåshud! Hela rundan runt stod det folk som hejade och skrek när cyklister passerade...
På målrakan blev det en spurt och det var gött att bränna ut det sista krutet.

Okej jag var inte i bocken men jag skyller på tysken jag fick veja för...



Trött....


Glada rooster njuter i solen!

Jag och brorsan

Inte den bästa tiden på Cyclassics men den bästa placeringen. Få vara nöjd med det!

totals

place (M/W)318
place (ag)102
place (total)328
time total (netto)04:02:56
Streckenlänge156.80
arrival11:46:00
km/h ∅38.73

/A


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Norrland och Mockträsktempot

Viva La France - Del 2

Rejs report Ironman Nice